hétfő, október 09, 2006

2062,október 4,

Budapest, 2062. október 4. Alig egy hónappal a közelgõ önkormányzati választások elõtt Demszky Gábor, az örökifjú fõpolgármester bejelentette, hogy mégis indul. A politikai elemzõket ezzel nem sikerült meglepnie, mert pontosan ötvenhat éve minden választáson bedobja ezt a trükköt.

A 110 éves politikus lelkesedése és lendülete töretlen, járókeretének csattogása a Városháza márványpadlóján metronómként jelzi egy modern, dinamikus nagyváros fejlõdésének ütemét. Még most, túl a tizenegyedik ikszen is érez magában ambíciót a városvezetésre. "Szeretem ezt a várost, szeretem a munkámat" - nyilatkozta nemrég a Millenárison, Tarlós István* lovas szobrának átadásakor. Ellenzéki kommentátorok ennek kapcsán fölteszik a kérdést, hogy ha Demszky annyira szereti ezt a várost, akkor miért él évtizedek óta Monte Carlóban? (Mint emlékezetes, a fõpolgármester a múlt század kilencvenes éveinek közepén költözött a fõváros melletti Budakeszire, a tízes években Etyekre, majd Agárdra, a 2022-es kampányban már sárvári lakosként vett részt, következett Eisenstadt, Wels majd Salzburg, Innsbruck és Ludenz után pedig a Zürich melletti Uster, Genf, végül tavaly Monte Carlóban állapodott meg az örökifjú politikus, aki a Riviérán végre mindennap hódolhat kedvenc hobbijának, a vízisízésnek.) Az ellenzéki lapok támadták Demszkyt nemrég nyilvánosságot kapott palaui nyaralóvásárlása kapcsán is, azt állítva, hogy a fõpolgármester az FKF Rt. magánrepülõgépén utazik hétvégente a kis csendes-óceáni szigetcsoportra. Demszky ezt a vádat cáfolta, mondván, szabályos bérleti szerzõdéssel veszi igénybe az FKF Rt. gépét, naponta kétezer jüant fizet a cégnek. (A kétezres évek elsõ évtizedeiben a magyar gazdaságpolitika tett néhány komolytalan kísérletet arra, hogy az országban bevezesse az eurót, de az ötvenes évekre belátták, hogy az egésznek semmi értelme, nem sokkal késõbb pedig sikeresen csatlakoztunk a jüan-övezethez - a szerk.)
Demszky Gábor azonban nem kíván foglalkozni az ellenzéki rágalmakkal, õ csak a programjával foglalkozik, aztat szeretné megvalósítani, mert, mint azt több ízben hangsúlyozta, kijelentette és aláhúzta, a legendás V. kerületi polgármester nevét viselõ Rogán Antal-terv az egyetlen nagy ívû városfejlesztési terv, amelyet kiérlelten tettek le az asztalra.
A terv imaginárius fókuszában a négyes metró megépítése áll. A fõpolgármester egy kis bensõséges hangulatú összejövetelen emlékezett meg a jubileumról: immár a tizenötödik választási kampányának lesz elsõszámú témája a négyes metró. Beszédében igen éles szavakkal támadta Orbán Viktort, amiért 1998 és 2002 között Budapest-ellenes politikájával megakadályozta a négyes metró megépítését. A beszédnek ez a része némi zavart okozott a hallgatóság soraiban, mert a fõpolgármesteren kívül senki sem tudta, hogy ki volt Orbán Viktor.
Most végre fölgyorsulhat az építkezés, ígéri Demszky, mint ahogy célegyenesbe érhet a 2006 óta próbaüzemen lévõ Combino villamosok átadása is, a fõpolgármester szerint két hónapon belül a fõvárosiak már az új, minden igényt kielégítõ villamosokkal járhatnak. Az ütemtervet azt sem módosítja, hogy a villamosokat szállító Siemenst nemrég megvásárolta a Neki és az Adios ruházati márkákat, valamint a Sany televíziókat gyártó Négy Tigris Ltd.
"A Rogán-program további kulcselemei - Közép-Európa legnagyobb környezetvédelmi beruházása, a csepeli szennyvíztisztító megépítése, az M0-s körgyûrû befejezése, és az óbudai gázgyári terület rehabilitációja - egy modern, európai nagyváros képét vetítik elénk" - mondta a veterán fõpolgármester-jelölt egy felújított, korszerû, Szentendrei úti kátyú avatásakor a védjegyévé vált sárga védõsisakban, majd járókeretével elindult egy szebb jövõ felé.
* Fõpolgármester-jelölt a század elején. Sikerült másfél százaléknyira megközelítenie Demszkyt a 2006-os önkormányzati választásokon, ezért javasolta 2050-ben a közgyûlés a szobor felállítását.